Trilogie De Beweging
Een biografische roman over het leven van Herman Dubbelaer en Leandra in drie delen:
Deel 1 Leandra ISBN: 978-94-6345-838-2 (394 p.) €19.95
Deel 2 Tessa ISBN: 978-94-6345-839-9 (400 p.) €19.95
Deel 3 Sonja ISBN: 978-94-6345-840-5 (386 p.) €19.95
De drie delen van deze trilogie vormen tezamen een drie-eenheid.
Omdat elk deel een bepaalde periode in het leven van Dubbelaer en
Leandra beschrijft, als een afgerond geheel, kunnen de afzonderlijke delen ook
los van elkaar worden gelezen.
© 2019 Nico Kwakman
Tekst, omslag en foto’s: Nico Kwakman
Redacteur: Alice
Garritsen
Druk: Pumbo.nl
Assen, november 2019
Bestellen kan via uw boekhandel, Bol.com en via ‘Boekbestellen’.
Dat laatste via de volgende links (u vindt er ook de informatie over het desbetreffende deel):
https://www.boekenbestellen.nl/boek/de-beweging-deel-1-leandra/32844
https://www.boekenbestellen.nl/boek/de-beweging-deel-2-tessa/32846
https://www.boekenbestellen.nl/boek/de-beweging-deel-3-sonja/32848
Uw bestelling wordt dan binnen enkele dagen bij u thuis bezorgd.
Voorwoord/achterflaptekst:
Progressief Nederland worstelt de laatste tijd
met haar houding tegenover de conservatieve islam die door niet-westerse
immigranten in Nederland is geïmporteerd, net nu de macht en de invloed van het
conservatieve christendom een beetje aan banden is gelegd. Sommige
ruimdenkenden, die in het verleden geen goed woord over hadden voor
strengchristelijke geloofsgemeenschappen die in Nederland nog her en der
voorkomen, laten niet na te benadrukken dat we de islam moeten zien als een
verrijking van onze cultuur.
Agnosten, atheïsten en andere niet-gelovigen
die er streng op toezien dat Kerk en Staat strikt gescheiden blijven, en
daarbij moslims niet ontzien, worden niet zelden beschuldigd van islamofobie.
En hun opvatting dat onderwijs niet op een religieuze leest geschoeid dient te
zijn, wordt door sommigen zelfs gediskwalificeerd als racisme en discriminatie.
Daar valt over te twisten. Maar de ruimdenkenden onder ons hebben in ieder geval gelijk als ze beweren dat je niet moet proberen iemand zijn geloof af te pakken. Dus: zolang ze met hun geloof de samenleving niet ontwrichten, haar kernwaarden in acht nemen en anderen geen schade berokkenen, laat ze dan. Totdat ze zelf het licht zullen zien. Of niet natuurlijk. Want het is niet niks als iemand die streng in de leer is, van zijn geloof en van al zijn zekerheden wordt beroofd. Dan kunnen er rare dingen gebeuren.
Dat blijkt wel als De Beweging – een
ondergrondse emancipatiebeweging van vrouwen, een overblijfsel van een oeroud
matriarchaat – in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw de keuze laat
vallen op de strenggelovige en hoogbegaafde kleinseminarist Herman Dubbelaer.
Zodra hij zijn theologiestudie heeft afgerond, zal hij namens De Beweging
infiltreren in de hoogste kringen van de Kerk. Hij zal daar de weg bereiden
voor de nieuwe beschaving die De Beweging voor ogen staat. Een beschaving die
is geënt op het matriarchaat dat door toedoen van Adam, de jaloerse echtgenoot
van oermoeder Eva, is verruild voor een bijbels patriarchaat. Waarbij vrouwen
bijna letterlijk de onderliggende partij zijn geworden.
Om Dubbelaer, zo jong als hij is, over te halen en hem voor te bereiden om als stroman voor De Beweging te worden ingezet, wordt geen middel geschuwd. De vertegenwoordigster van De Beweging die hem ronselt, weet hem mentaal en seksueel zodanig in te palmen dat hij zijn ziel aan haar verpandt. Door haar verleidingskunsten belandt hij in een wereld waar hij, gezien zijn jonge leeftijd en zonder dat zijn geloof hem nog houvast kan bieden, nog lang niet klaar voor is.
Deel 1 beschrijft de pogingen van de nepnon Leandra om Dubbelaer te winnen voor De Beweging. En de mentale helleweg die Dubbelaer moet gaan om met zichzelf en zijn omgeving in het reine te komen.
Deel 2 beschrijft de zoektocht naar de geheime geschriften van De Beweging. Uit de fatale gevolgen waartoe deze zoektocht leidt, blijkt dat waakzaamheid is geboden om de vingers niet te branden aan de verborgen drijfveren van het leven.
Deel 3 beschrijft hoe zelfs degenen die de Rede dienen, en elke vorm van
wraak en vergelding afzweren, voor de bijl gaan als de Rede het aflegt tegen
haar grootste vijand: de mens zelf.
Reacties
Een reactie posten